A sors formálta, hogy 2022-re realizálódott a „Határtalanul 19” pályázatunk.
Remek történelmi és kulturális utazás volt ez, fűszerezve nyárral, barátokkal, gazdagító és pihentető elemek sorával (2022. június )
Lássuk a kulcselemeket:
- közösséget vállaló horvát és magyar fiatalok: azonos nemzetiségük, nyelvük, kamasz világuk okán, találkozási alkalom a Határtalanul Program biztosította utazási keretek között
- azonos módszertani elemek mindkét fél programjában – ÁVG-re hangolva ez így történt:
• ráhangoló foglalkozás (témája volt a rendhagyó órának a történelmi Magyarország megszűnése, a trianoni békediktátum okozta helyzet, a mát is meghatározó jellemzők)
• záró foglalkozás (beszámolók a résztvevők saját osztályközösségei előtt – felkészülés, úti beszámoló, értékelés)
• tematikus nap: találkozónk, beszámolónk a Magyar Ifjak A Nemzeti Közösségvállalásért Egyesület tagjai előtt; az egyesület tevékenységének megismerése (az egyesület létrejöttét 2013-ban egy erdélyi utazás, a székelykeresztúriakkal való találkozás ösztönözte).
• utazás: kultuszhelyek felkeresése Horvátország magyarok lakta területein:
• a Zrínyiek nyomában a török veszélyt reálisan látó, felelősséggel védekező család birtokait kerestük fel (Csáktornya, Varasd, Szentilona központtal, illetve Károlyvárosban)
• az Osztrák- Magyar Monarchia mindennapjait, a horvát – magyar együttélés nyomát Abbázia, Fiume, Crikvenica, Zágráb városaiban fedeztük fel. Nemcsak történelmi ismereteink mélyítését éreztük, hanem a kor atmoszférája, kulturális közege is tapinthatóvá vált a főúri villák, az állam által szervezett élet középületei (posta, pályaudvar, tengerészeti hatóság) révén.
• a napi élmények játékos feldolgozása vidám csapatjátékokat hozott (utazási tabu, töri quiz, dramatikus játék,útinapló- írás stb.)
• találkozás határon túli horvát partnerünkkel: sárospataki városvezetésünk, iskolai táncházunk, a kuruc zene megismertetése a visszalátogatásuk fontos eleme volt.
• relaxáló programunk az adriai fürdőzés, a tengerparti életbe való bepillantás volt.
Szerettük az elevenné váló történelmet, a közös diákprogramokat, a felnőtt és kortárs kulturális
ismeretátadást.